Vitamin B12 ali kobalamin je vodotopen vitamin, ki ima še posebno pomembno vlogo pri tvorbi rdečih krvničk in pri normalni funkciji živčevja.

Vir vitamina B12 v prehrani

Priporočen dnevni vnos B12 za odrasle je 2,4 mikrograme. Varni so tudi višji odmerki, saj telo absorbira, kolikor potrebuje, ostalo izloči z urinom.
Vitamina B12 ne vsebujejo vsa živila. Največ ga prejmemo z uživanjem mesa, jeter, rib in rakov, manj iz jajc in mlečnih izdelkov. Razpoložljivega B12 je v rastlinski hrani malo, prisoten je v nekaterih vrstah alg in fermentirane rastlinske hrane. Zato so tisti, ki se prehranjujejo na vegetarijanski ali veganski način, nagnjeni k pomanjkanju B12.

Pomanjkanje vitamina B12

Zaloge B12 v jetrih zadostujejo za od tri do pet let, zato se pomanjkanje redko pojavi pri odraslih brez motenj absorpcije B12, ki uživajo raznovrstno hrano.
Najpogostejši vzrok za pomanjkanje B12 je premajhen vnos s hrano. Lahko pa je tudi posledica motene absorpcije. Večina B12 iz hrane se absorbira v končnem delu tankega črevesja, a se mora najprej vezati s proteinom v želodcu in nato z intrinzičnim faktorjem v dvanajstniku. Kadar je motnja na kateri koli stopnji tega procesa, pride do motnje v absorpciji in sčasoma do pomanjkanja B12.

Najpogostejši vzrok za moteno absorpcijo B12 je pomanjkanje intrinzičnega faktorja (zaradi avtoimunskega vnetja želodčne sluznice, po operacijah na želodcu). Pomemben vzrok za nagnjenost starejših k pomanjkanju B12 je s starostjo povezan upad nastajanja želodčne kisline, ki je pomembna pri procesu absorpcije. Ta je motena tudi pri pacientih s celiakijo in chronovo boleznijo.

Absorpcijo B12 lahko zmanjša tudi jemanje nekaterih zdravil, kot so aminosalicilna kislina (za zdravljenje vnetne črevesne bolezni), kolhicin (za zdravljenje putike), metformin (za zdravljenje sladkorne bolezni), zaviralci izločanja želodčne kisline (za zdravljenje gastritisa) in vitamin C (zaužijte ga šele od dve do tri ure po zaužitju B12).
Pomanjkanje B12 lahko povzroči težave, ki so posledica nastanka slabokrvnosti (perniciozna anemija) ali prizadetosti živčevja.

Lahko se pojavijo utrujenost, mravljinčenje ter pekoč občutek dlani in podplatov, tresenje, motnje hoje in ravnotežja, motnje spomina, apatija, razdražljivost, pekoč jezik, prebavne motnje, celo psihoza.

Nezdravljeno pomanjkanje B12 lahko povzroči nepopravljive okvare živčnega sistema.

Zdravljenje pomanjkanja vitamina B12

Pomanjkanje B12 zdravimo z nadomeščanjem. Pri pomanjkanju zaradi premajhnega vnosa s hrano se B12 nadomešča v obliki tablet ali pršila za nos. Zelo pomembno je nadomeščanje B12 pri nosečnicah in materah, dokler izključno dojijo, ki so vegetarijanke ali veganke.

Pri pomanjkanju zaradi motene absorpcije se B12 nadomešča z injekcijami v mišico ali z visokimi odmerki v obliki tablet. Sprva je aplikacija injekcij pogosta (na 2–3 dni), pozneje je za vzdrževanje navadno potrebna aplikacija na 3 mesece vse življenje.

Leave a reply